1. Perkara-perkara yang Membatalkan Puasa
1) Makan dan minum dengan sengaja. Jika terlupa atau tersalah atau dipaksa, tidak batal puasanya.
2) Muntah dengan sengaja, seperti menjolok jarinya ke tekak untuk mengeluarkan sesuatu. Jika termuntah, tidak batal puasanya.
3) Keluar haid atau nifas atau melahirkan anak, walaupun sebentar sebelum terbenam matahari.
4) Onani (mengeluarkan
mani dengan sengaja) sama ada dengan tangannya, atau isterinya, atau
orang lain, atau memeluk isterinya dengan syahwat. Jika keluar mani
hanya kerana terpandang atau terfikir sesuatu yang mengghairahkan, maka
hukumnya sama dengan mimpi basah di siang hari, i.e. tidak batal
puasanya dan tidak wajib qadak. Begitu juga dengan keluar air mazi,
tidak batal puasanya.
5) Memasukkan sesuatu
ke dalam perut melalui rongga yang terbuka. Tidak batal memasukkan
sesuatu ke dalam perut melalui rongga yg tertutup seperti mata (memakai
celak atau menitik ubat pada mata) dan sebagainya. Tidak batal juga
memasukkan sesuatu melalui rongga terbuka jika tidak sampai ke dalam
perut, seperti mengorek hidung atau mengorek telinga atau menitik ubat
telinga.
6) Berniat untuk berbuka puasa, walaupun tidak makan apa-apa.
7) Makan, minum atau
berjimak kerana menyangka bahawa telah terbenam matahari (masuk waktu
Maghrib), tetapi sebenarnya belum. Atau belum terbit matahari (masuk
waktu Subuh), tetapi sebenarnya sudah. Ini adalah pandangan jumhur.
8) Berjimak dengan sengaja.
9) Murtad.
10) Gila, walaupun sebentar.
11) Makan atau minum
ketika azan subuh dilaungkan. Ramai menyangka masih boleh makan dan
minum ketika azan dilaungkan sehinggalah tamat azan. Ini adalah
pandangan yang salah, kerana muazzin tidak disyariatkan untuk azan
sehinggalah terbit fajar. Sesiapa yang meneruskan makan atau minum
selepas muazzin mula melaungkan azan, maka batal puasanya dan wajib
qadak.
2. Perkara-perkara yang TIDAK Membatalkan Puasa
1) Mandi atau
membasahkan kepala untuk menyegarkan badan atau menghilangkan kepanasan
dan dahaga. Jika tertelan air secara tidak sengaja, tidak batal
puasanya.
2) Memakai celak,
walaupun celak tersebut memasuki matanya, kerana mata bukan rongga
terbuka yg menyampaikan bahan tersebut ke dalam perut.
3) Berkucupan sesama suami isteri, jika masih boleh mengawal diri daripada melakukan jimak.
4) Semua jenis suntikan, sama ada IV atau IM, kecuali Parenteral Nutrition (Fluid therapy)
5) Berbekam.
6) Berkumur-kumur dan memasukkan air melalui hidung ketika berwudhuk. Tetapi makruh jika dilakukan secara berlebih-lebihan.
7) Merasa makanan
ketika memasak atau ketika ingin membeli makanan tersebut, selagi mana
makanan tersebut tidak sampai ke halkum.
8) Menghidu bau-bauan.
9) Makan, minum atau
berjimak pada malam hari sehinggalah terbit fajar (masuk waktu Subuh).
Jika di dalam mulutnya terdapat makanan ketika azan subuh mula
dilaungkan, wajib baginya mengeluarkan kembali makanan tersebut. Jika
sengaja menelannya, maka batal puasanya. Begitu juga dengan jimak. Wajib
berhenti ketika azan subuh mula dilaungkan. Jika dia menyambungnya,
batal puasanya.
10) Bangun pagi dalam keadaan berjunub (hadas besar).
11) Menelan air liur yg
bersih dan tidak bercapur dengan bahan lain, dengan syarat air liur
tersebut masih berada di dalam kawasan tubuh badannya. Jika dikumpul di
dalam bekas lalu diminumnya, batal puasanya.
12) Menggosok gigi.
Harus melakukannya pada setiap waktu ketika berpuasa. Mengenai pendapat
yang memakruhkan menggosok gigi selepas gelincir matahari, hadis
tersebut sangatlah lemah (dhaif jiddan).
13) Tablet
nitroglycerin dan yang seumpama dengannya yang diletakkan di bawah lidah
(sublingual) . Biasanya digunakan untuk merawat sakit jantung.
14) Semua bentuk
rawatan yang melibatkan kemasukan benda atau ubat ke dalam faraj seperti
vaginal suppository, pencucian (doush), vaginoscope atau tangan doktor
yang memeriksa pesakit (digital examination) .
15) Semua bentuk tiub
atau bahan yang dimasukkan ke dalam badan melalui saluran kencing
seperti urethroscope, barium, pencuci urethra.
16) Tampal gigi atau cuci gigi selagi mana tidak masuk ke dalam halkum (ditelan).
17) Pendermaan darah atau menerima darah.
18) Bantuan oksigen atau gas pelali (anesthetic gases).
19) Semua jenis krim atau minyak yang disapu pada kulit walaupun dibekalkan dengan bahan kimia yang terserap ke dalam kulit.
20) Ambil darah untuk ujian makmal.
21) Semua jenis salur
yang dimasukan ke dalam salur darah untuk tujuan x-ray pada jantung atau
mana-mana pada anggota badan (catheterization)
22) Laparoscope yang dimasukan ke dalam abdomen untuk tujuan pembedahan.
23) Semua jenis ubat kumur, seperti mouth-rinsing gargle, penyembur mulut selagi mana tidak masuk ke dalam halkum.
24) Uteroscope atau IUCD (pencegah hamil) yang dimasukan ke dalam rahim.
25) Sampel organ yang diambil dari badan seperti hati atau dari mana-mana anggota badan (biopsy).
26) Ubat asthma (inhaler).
27) Semua jenis ubat yang dimasukan melalui anus (dubur).
28) Pembedahan yang
menggunakan pelali seluruh badan (general anesthesia) yang dijalankan
pada siang hari setelah pesakit mula berpuasa sejak malam sebelum
pembedahan.
29) Suntikan untuk merawat sakit buah pinggang melalui artificial kidney (dialysis) samada peritoneal atau hemodialysis
30) Memasukkan gastroscope ke dalam perut dengan syarat tiada sebarang cecair atau apa-apa bahan rawatan disalurkan.
Rujukan:
- Fiqh As-Sunnah, Sayyid Sabiq
- At-Taqriirat As-Sadiidah Fi Al-Masaili Al-Mufidah
- Ibadah Pesakit Terbitan PERUBATAN Mesir
No comments:
Post a Comment