Makceh daUn kelaDi...

Friday, April 22, 2011

Mari Mengenal ---- >> Makanan SARAWAK....

Hari ni aku nak kongsi pasal makanan2 yang ada kat sarawak yang xderk kat sini... Tak la banyak sangat tapi boleh lah dikongsi bersama...daripada x kenal langsung kan.....

Pertama sekali....aku nak perkenalkan laksa Sarawak...sepanjang aku hidup...ni lah laksa paling best dan sedap....Aku dh makan laksa belah2 utara....Bukan x sedap...cuma kurang sket...jangan amik hati..sebab selera kita kan lain2...aku kata sedap..ada jugak  yg kata x sedap...dan sebalikny....tol x...ok...sambung balik...Laksa sarawak..nak buat cecah tu memang rumit...tapi sekarang nih perencah tu banyak jual paket...cuma x taw sedap ke tak je...hihihi..lepas tu haanya sediakan bahan2 asas...macam udang....telur...dsbny....tgk gambar kat bawah nih...

(laksa sarawak)

Kedua...Mee kolok....mee kolok ni ada dua...mee kolok biasa atau mee kolok goreng....bezanya..mee kolok goreng sedap lagi kot...hihihi...bagi aku la....mee kolok biasa....dia akan bagi sekali dengan sup,kuah cili...mee tu dia akan campur sekali ngn daging.....kat sarawak je ada mee nih......sedap!

 (mee kolok)

ketiga...umai...ni diperbuat daripada ikan mentah...memang ikan mentah tapi bukan dengan semua ikan..ikan2 tertentu sahaja......Memang sedapla.....lain kali...aku bgtaw resipi dia...utk hari ni...bagitahu pengenalan je dulu....hihihihi..ok?

 (umai)

keempat ialah ambuyat atau dalam bahasa lainny linut....Asalny dari tepung.bukan tepung gandum..tepung pulut..tapi memang tepung khas utk membuat ambuyat nih...tepung linut kot kalau x silap..boleh juga guna tepung kanji....cara mudah je nak buat...tambah dengan air panas (sebaikny air yang baru mendidih)..gaul tepung tu..ala..macam gaul kuih la....sampai dia jadi macam gmbr kat bawah ni....kalau nak makan benda nih..lazimny cecah ngan sambal belacan..buat cair2 sket..means biar sambal tu berair2 sket...kalau x guna sambal...guna sardin pun x per....sedap jg....nak menu tambahan...makan lagi dengan sayur2...biasany..sayur pucuk paku,sayur kulat, atau sayur pucuk miding...makan lagi time tengah hari... pergghhhh..mmg terbaek!

(Linut)

Kelima...ayam pansuh...ayam pansuh nih family aku mmg suka buat....Ayam dimasak dalam buluh..pastu bakar buluh tu macam bakar lemang...Mudahkan...cuma ada bahan2 tertentu la yang kena diadun dengan ayam tu...takpe..utk entry lain..kita cita pasal ayam pansuh secara detail, ok.....

(Ayam pansuh)

keenam, ikan terubok...ikan ni memang paling best dalam dunia...hihihi...siyes...yg x pernah rasa boleh la kata..."ceyh..poyo lah dia nih..."...tapi kalau dh rasa...ermmm...sendiri mahu tau la....ada macam2 cara kalau nak masak ikan nih...ikut korang la nak masak macam mana...buat ikan masin pun mmg terbaik..sebab tu ada istilah terubok masin...makan dngan nasi goreng....pergghhhhh......makan..memang x toleh kiri kanan dh..heheheheh....

(ikan terubok)

ketujuh....kuih celorot....kuih ni masa aku kecik2 dulu..nenek sebelah umah..selalu buat..memang sedap....tapi time tu dia buat perisa pandan punya..so kaler hijau la...tapi dalam gambar nih...dia guna kaler coklat...so kalau coklat guna apa,murid2??????? yerr..betullll...hihihi...

(Kuih celorot)

kelapan...kelupis....kelupis ni makanan tradisi masyarakat kedayan di Sarawak....Setiap tahun akan ada satu upacara yang dipanggil upacara makan tahun....lazimnya dibuat pada bulan jun setiap tahun....Dalam dia guna beras pulut..tapi nak buat tu ada cara2 tertentu..kalau biasa kita tgk org buat...dua hari lepas tu basi dah..tapi kalau mmg org yang betul2 pandai..sampai seminggu pun tahan lagi....memang popular sgt kelupis ni dalam kalangan masyarakat kedayan.... aku pun suka...cecah la dengan apa pun yg korang rasa sedap...biasanya rendang..kuah kari n apa2 je la...

(kelupis)


Kesembilan..bubur pedas....bubur ni dia guna banyak bahan gak la.....aku pernah buat sekali..selepas diajar oleh usu aku....tapi aku kureng sket bubur nih...bukan sebab aku masak x sedap...tolong sket ea...hahahaha...tapi sebab..mmg kurang suka...hihihi....


kesepuluh...tebaloi..kalau tadi masyarakat kedayan ada makanan tradisi mereka sendiri..tebaloi pula..makanan tradisi masyarakat Melanau. rasa dia rangup....dibuat menggunakan tepung sagu dan kelapa rasany...betulkan saya kalau sy silap... :)

(tebaloi)

kesebelas...sagu....sagu ni pun salah satu makanan yang popular dalam masyarakat Melanau....Dia x derk rasa sangat...sedap kalau makan pisang..cecah ngn sagu..sedap..makan gitu2 je pun x pew....sagu ni ada pelbagai jenis dan warna serta bentuk...x semestinya seperti dalam gambar tu je...

(Sagu)

kedua belas...kuih punjung....kuih ni kuih tradisi masyarakat kedayan...aku pun baru tahu kewujudan kuih nih daripada kawan baik aku....lebih kurang macam kuih celorot bentuk fizikalny cuma yang ni bentuk kon sket...hihihi...disebabkan x pernah makan lagi..jadi..xleh komen lebih... :)

(kuih punjung)
yang terakhir ialah ulat mulung...yang ni popular gak dalam masyarakat Melanau...yang ni aku memang surrender la...bagi 1 juta pun aku x kan makan...geli....macam spesies cacing tapi yang ni kontot sket n chubby....tapi kalau dalam masyarakat Melanau masak la dengan masakan apa pun...walau bagaimanpun..x semua masyarakat Melanau makan ulat nih...hihihih.....ada yg makan,muntah balik.....cerita daripada kawan2 la...hihihi

(Ulat mulong)

So..korang dah tahu lah kan..serba sedikit makanan yang ada i Sarawak yang mostly mmg x kan jmpa kat tanah Malaya nih...Jadi, kalau ada yang x berkesempatan lagi nak pi sarawak..t kalau korang pergi....pesan2 la makanan yg ada kat atas nih utk dirasa...hihihihih.....Selamat mencuba....


14 comments:

  1. memang sangat teringin nak makan me kolok dengan laksa srwk sebelum ni!! bertambah teringin lepas bace entry ni...adess....huhu T___T

    ReplyDelete
  2. Ye ke? x ada kawan2 dari Sarawak?Ermm...Nanti kalau ada rezeki...datanglah....kita ajak makan laksa n mee kolok puas2... :)

    ReplyDelete
  3. teringin nak makan linut...cam best ja..hihihi...

    yg penting sagu tu dh pernh makan dah..mmbr dari srawak yg bawak..mula2 cm xpcya tu sagu coz kat ciniey sagu nya xmcm tu...punyer lah bertengkar ckp tu bukan sagu...alala...gaduh main2 ja..last2 pcya gap..pastu mkn cm tu ja xrasa pape..tawar ja..pastu try mkn ngan pisng boleh laahhh... xsedap cangat x lah xbest..boleh2 jaa..hehe

    ReplyDelete
  4. Loliey : mmg la x sedap sgt sebab x derk rasa...hihihi...tu yang kena makan ngn pisang..barulah ok sket...hihihi....kan3.... kalau makan gitu je...mmg x derk nikmat sgt.... Nanti cuba yg lain lak k.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau dlm masyarakat bidayuh.....linut ini boleh dimakan dgn mcm2 cara... paling best kuah tempoyak masak ayam dgn sambal belacan......fuyoh...sedap.......cuba lah...... kuah tempoyak masak ikan keli dgn terung asam pun sedap....

      Delete
  5. Hi,

    Thanks for your info~
    It's very useful~
    I'm searching for Sarawak famous foods~

    Terima Kasih banyak2~
    :D

    Regards,
    Stranger A

    ReplyDelete
  6. https://www.facebook.com/pages/ANCheezy/231769186962548?ref=hl

    ReplyDelete
  7. bestnya lau dapat g SARAWAK....hihi

    ReplyDelete
  8. kamek bangga jadi orang sarawak..hehhe

    ReplyDelete
  9. Sarawak mmg best ba...hihihi.

    ReplyDelete
  10. Sarawak mmg best ba...hihihi.

    ReplyDelete
  11. Sarawak mmg best ba...hihihi.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...