Makceh daUn kelaDi...

Sunday, October 14, 2012

:: [update] 13/10/12 Cerekarama Salahkah Aku TV3 ::

                                

.::FULL MOVIE ::.



Assalamualaikum...

Baru selesai menonton cerekarama Salahkah Aku. Thumps up to Sein & Anzalna...Best sangat...Bagi aku, untuk tahun ni...ni lah cerekarama yang best selepas Cerekarama Perempuan Neraka dulu...Sebab apa? sebab banyak mesej-mesej berguna yang di sampaikan dalam 2 cerekarama ni...Cuma slack bahagian ending (scene dalam surau) bukan muhrim tapi duduk macam tu...Agak kurang sesuai la....Yang lain2, xmo komen lebih...

(Promo)



Sinopsis secara ringkas...Takdir telah menemukan mereka...Adam dan Allysa adalah sepasang suami isteri yang mempunyai gaya hidup yang berbeza...Adam seorang yang warak ; mempunyai kelulusan undang-undang (syariah) di Universiti Al-Azhar,Mesir manakala Allysa seorang yang gemar bersosial. Adam sedaya upaya menasihati isterinya namun usahanya tetap gagal  kerana bagi Allysa, Adam terlalu memaksa dirinya. Adam menemui jalan buntu, Allysa bukan sahaja enggan berubah tetapi perangai sosialnya semakin menjadi2. atas nasihat Ustaz Khalid (tempat rujukan dan guru agama Adam), Adam cuba memasuki dunia Allysa untuk memahaminya. Namun,apa yang berlaku adalah sebaliknya...Adam pula yang berubah manakala Allysa cuba menjadi isteri yang Adam impikan selama ini. Pelbagai konflik berlaku sehingga ingin membawa kepada penceraian diantara mereka...Namun, jodoh mereka kuat...

Peneraju utama cita ni, harusla Sein...Lama betul tak tengok die berlakon...Bila tengok dia...teringat cita Adamaya...Tambah-tambah lagi nama watak dia dalam cerekarama ni pun sama macam lam Adamaya, Adam... :) Watak Adam memang sesuai untuk Sein... Then, heroin dia pulak Anzalna...Aku bukan la peminat tegar Anzalna tapi memang thumps up la lakonan dia malam ni...good try...Nampak ayu je bertudung...kan? sweet sangat....

 Sein sebagai Adam

Anzalna sebagai Allysa

Ada beberapa moral of the story la yang aku rasa boleh di ambil daripada cerita ni :

1. Jangan disangka orang yang jahil itu tetap akan jahil dan yang warak itu akan tetap warak...Itu semua ujian daripada Allah.

2. Semua orang boleh berubah...Samaada berubah daripada jahat kepada baik atau sebaliknya. Pilihan ditangan kita...So, jangan menilai seseorang itu berdasarkan masa lalunya...Jangan pandang kejahatan seseorang macam dia pasti akan ke neraka. Tiada orang jahat yang tiada masa depan dan tiada orang baik yang tiada masa lampau.

3. Berhijrahlah kerana Allah bukan kerana orang lain.

4. Taat dan patuh la kepada suami...

# Betul tak?

Kalau cerita-cerita macam islamik-islamik sikit ni...paling best di dengar...ayat-ayat dorang...antara ayat best  yang sempat aku tangkap dalam cita ni... :

1. Farouk : "Kalau yang berubah daripada jahat kepada baik...dia akan terus menjadi baik kerana dia dah puas menjadi jahat tapi kalau dia berubah daripada baik kepada jahat, memang agak sukar untuk berubah kerana dia sudah leka mengejar kejahatan.

2. "Kalau nak pikat hati suami, pikatlah melalui masakan...Baca selawat 3x dan masak dengn IKHLAS..."

#dan ada beberapa lagi word dorang yang tak sempat nak tangkap tapi sangat sweet... :)

Last but not least... Tentu ada yang nak tahu lagu dalam cita ni kan... Lets me share :

1. Aku Yang Masih (Fakhrul Razi & Farawahida)


2. Kau Telah Pergi (Farah dhiya)



Kesimpulannya, Salahkah Aku? Salah satu cerita yang telah membuka mata dan hati aku tentang satu kehidupan dan mengajar aku tentang satu ilmu baru tentang ZUHUD. best movie ever... :)













5 comments:

  1. BETUL! Drama ini byk memberi pengajaran semua masyarakat Islam terutama sekali pasangan muda yg baru kahwin.

    ReplyDelete
  2. perasan tak mukan anzalna macam muka memey..muka dieorang macam nak sama je kan..

    ReplyDelete
  3. Skrg ana jadi ngerti sudah tonton film ne, akan arti ZUHUD sebenarnya... :D thanks bwt lgunya..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...