Makceh daUn kelaDi...

Friday, December 14, 2012

♥ Mr Sexobeat [Tasha Manshahar & Shamim (Cover)] ♥

 Title : Mr Sexobeat
By Alexandra Stan


You make me dance
Bring me up, bring me down
Play it sweet
Make me move like a freak
Mister sexobeat

Make me dance
Bring me up, bring me down
Play it sweet
Make me move like a freak
Mister sexobeat


You make me dance
Bring me up, bring me down
Play it sweet
Make me move like a freak
Mister sexobeat

Make me dance
Bring me up, bring me down
Play it sweet
Make me move like a freak
Mister sexobeat

Bridge:

Hey, sexy boy, set me free
Dont be so shy, play with me
My dirty boy, cant you see
That you belong next to me
Hey, sexy boy, set me free
Dont be so shy, play with me
My dirty boy, cant you see





♥ Love You Like A Love Song [Tasha Manshahar & Shamim (Cover)] ♥

Title : Love You Like A Love Song
by Selena Gomez



It's been said and done every beautiful thought's been already sung
and I guess right now, here's another one
so your melody will play on and on with the best of 'em
You are beautiful like a dream come alive,incredible
A centerfold miracle, lyrical. You saved my life again and I want you to know baby

Chorus :

I, I love you like a love song, baby (3X)
And I keep hittin' repeat-peat-peat-peat-peat-peat
I, I love you like a love song, baby (3X)
And I keep hittin' repeat-peat-peat-peat-peat-peat

Constantly, boy, you play through my mind like a symphony
There's no way to describe what you do to me
You just do to me, what you do and it feels like I've been rescued, I've been set free
I am hypnotized by your destiny
You are magical, lyrical, beautiful, you are and I want you to know, baby


Chorus :

I, I love you like a love song, baby (3X)
And I keep hittin' repeat-peat-peat-peat-peat-peat
I, I love you like a love song, baby (3X)
And I keep hittin' repeat-peat-peat-peat-peat-peat

Bridge :

No one compares, you stand alone to every record I own
Music to my heart, that's what you are
A song that goes on and on

I, I love you like a love song, baby (3X)
And I keep hittin' repeat-peat-peat-peat-peat-peat
I, I love you like a love song, baby (3X)

Love you
Like a love song



#Love this song damn much... ♥

♥ Be Mine [TashaManshahar & SyedShamim] ♥



Bermula di Facebook
Kau tegur ku dulu tak tahu malu
Tak kuasa nak layan
Aku buat tak tahu

Kau terus cuba dan mencuba
Sehingga ku jatuh cinta
Gatalnya dirimu
Membuatku terjatuh

Bila kita mula mengada
Kita selalu keluar sama
Borak panjang-panjang
Makan dan tengok wayang

Sikit-sikit aku merajuk
Kau selalu sabar pujuk
Tapi sebenarnya
Ku cuma nak uji saja

Chorus :
Let me tell you that I love You
And I never wanna wrong you
Take my hand baby
Come, go through with me
Let me tell you that I miss You
And I never wanna lose you
You're my heart baby
My life is incomplete without you

Dalam pada ku gembira
Kadang kala sedih juga
Kau sudah berpunya
Tak mungkin jadi milikku selamanya


#Syed Shamim very cute pakai blazer & seluar kuning...Smart!


Monday, December 10, 2012

Telemovie : Cinta Halal

Assalamualaikum...




Malam ni sangattt indah...Kenapa? Sebab dapat tengok muka Cinta Hati kita untuk kesekian kalinya di TV...Sapa lagi kalau bukan Mr Fahrin Ahmad... :) ...Hermmm...Mesti ramai yang tengok cita "Cinta Halal" kat TV3 jam 9 malam tadikan...Cerita ni pernah ditayangkan sebelum ni dalam Telemovie Istimewa Awal Muharram tapi atas permintaan peminat barangkali, cerita ni ditayangkan semula...Pelakon utama dalam cerita ni ialah Fahrin Ahmad dan Nur Fathia. Pelakon lain : Hanez Suraya, Lidyawati, Fazlina Ahmad Daud dan ramai lagi.Seriously, cerita ni sangat comeyl sama ada dari segi jalan ceritanya dan juga pelakonnya....

Sinopsis :

Cerita ni mengisahkan tentang seorang gadis yang bernama, Ismi (Nur Fathia). Ismi merupakan seorang gadis yang periang,ceria tapi berperwatakan agak kasar tidak seperti gadis lain. Ismi baru sahaja kehilangan pekerjaannya buat kali kelima lantaran daripada sikapnya yang suka mencari pasal di tempat kerja. Kerana sikapnya yang sering dibuang kerja menyebabkan ibunya terpaksa meminta bantuan kepada majikannya untuk memberi peluang anaknya bekerja di syarikat milik majikannya. Oleh kerana ibunya sudah lama bekerja disyarikat tersebut, tidak menjadi masalah untuk majikannya membantu. Pada mulanya Ismi tidak mahu tetapi atas desakan ibunya yang berterusan menyebabkan Ismi akur lalu menghadiri sesi temuduga. Nasib telah menyebelahi Ismi, akhirnya dia telah mendapat pekerjaan tersebut.Ismi terpaksa melakukan pengorbanan yang besar daripada segi pakaian dan tingkah laku sekadar memenuhi permintaan syarikat.

Ismi telah jatuh hati kepada pengurusnya, Syed Mukhriz(Fahrin Ahmad) seorang lelaki yang warak dan merupakan anak kepada majikan ibunya. Malangnya, Syed Mukhriz langsung tidak memandang Ismi apatah lagi Ismi hanyalah seorang pekerja bawahan dan langsung tidak menepati ciri-ciri wanita yang di idamkannya. Walaupun pelbagai usaha telah dibuat oleh Ismi untuk menawan hati Syed Mukhriz, namun tetap tidak berhasil tetapi dia tidak pernah kenal putus asa.

Kerana sikapnya yang selalu berterus-terang dan jujur telah sedikit sebanyak membuka pintu hati Syed Mukhriz untuk menerimanya. Pelbagai adegan serta kisah lucu yang berlaku sepanjang cerita ni...Yang belum berkesempatan tengok, jangan lupa tengok....Memang tak rugi korang peruntukan masa kurang daripada 2 jam untuk tengok cerita ni..




# Banyak-banyak skrip dalam cita ni, kan...Kita tertarik satu ayat ni yang dilafazkan oleh Syed Mukhriz time dia tengah berdoa selesai sahaja solat di ruang pejabatnya :

"Ya Allah,aku terlalu angkuh selama ini menginginkan sesuatu yang sempurna kerana aku riak merasa diri ini sempurna. Aku lupa bahawa tiada satu pun yang sempurna di dunia ini, selain dari-Mu, ya Allah."

#Cerita ni banyak jugak scene yang humor tapi yang tak boleh belah...Time part last, scene dalam kolam renang bila Ismi excited dengar Syed Mukhriz lamar dia sampai jatuh dalam kolam renang...Fahrin nak pegang untuk selamatkan Ismi pun boleh g cakap " haram! haram!" Memek muka Syed Mukhriz masa tu memang lucu...hahaha...dan ingatkan la kolam renang tu dalam sangat rupa-rupanyaaaa...hahahhaa...memang terhibur la....Thumps up untk semua team Cinta Halal...Hilang tension... :)





Saturday, December 8, 2012

Resepi : Ikan Masak Asam Pedas & Belacan Goreng

Assalamualaikum...



Tadi untuk dinner, kita masak menu ala-ala kampung gitu...Tetiba lidah ni rasa nak makan ikan masak asam pedas...Rindu rasanya ikan masak asam pedas mak angkat kita kat Melaka...Tu merupakan menu wajib tiap kali kalau kita p Melaka...Asam pedas ni kan memang makanan popular kat  Melaka. Dulu, pernah tanya dia resepi Ikan Masak Asam Pedas ni tapi tak leh nak tangkap sebab complicated sgt...Sebabkan kita ni suka mencuba sesuatu yang baru, jadi, petang tadi belajar la masakan baru, iaitu Ikan Masak Asam Pedas... Satu lagi menu yang kita masak petang tadi ialah Belacan Goreng...Belacan Goreng ni memang feveret seisi keluarga...

Untuk entri kali ini, kita nak kongsi resepi Ikan Masak Asam Pedas dan Belacan Goreng...Tak dinafikan kat luar sana banyak lagi orang yang boleh masak lebih sedap daripada kita masak dan cara masak pun ada pelbagai...Bak kata Chef Shers (ala chef handsome 5 Rencah 5 Rasa tu...hihihi..."The best recipe is cooking without a recipe!"

Jujurnya bagi kita, excited nak kongsi terutamanya masakan Asam Pedas ni sebab baru first time cuba...Rasa pun not bad (angkat bakul sendiri nampak..hahaha)...Resepi memang simple giler (bagi kita la)..Senang nak buat...Untuk yang baru nak merangkak masak macam kita ni, bolehlah try... :)


********************

Ikan Masak Asam Pedas

Bahan-bahan :

1.  Ikan (tadi kita pakai ikan tongkol seekor (saiz sedang besar)-(ikut la ikan tu nak di potong-potong atau  tak...Kalau besar gedabakkk...potong lerr...hehehe)

2.  3 senduk Cili Kering yang siap diblander (nak letak lebih pun boleh tapi jangan banyak sgt)

3.  Bawang Merah + Bawang Putih + Halia + Serai + Cili Merah (diblander - kita nak pakai dalam 1,2 senduk je...takpe blander banyak-banyak...lebih leh spare untuk masak benda lain...)

4.  Sebatang serai (dititik)

5.  2 keping Asam Keping (kalau takde asam keping leh guna Asam Jawa)

6.  Garam secukupnya

7.  Ajinomoto secukupnya

8.  Gula (sedikit)

9.  Minyak secukupnya

10.  Air secukupnya


Cara membuatnya :

Masukkan minyak (agak-agak la banyaknya...jangan terlalu banyak). Bila minyak dah panas.Masukkan serai yang dititik tadi. Kemudian, masukkan cili kering,bahan blander (bahan no.3) dan asam keping...Gaulkan semua bahan tersebut. Bila tengok minyak dah naik,masukkan air secukupnya (agak-agakla nak banyak mana)...Tunggu sampai mendidih,baru masukkan ikan (ikan jangan lupa cuci dulu..hihihi)...Lepas masukkan ikan, terus letak garam,ajinomoto dan gula sedikit...Tunggu sampai ikan masak...Jangan lupa rasa...Kalau rasa macam asam pedas tu takde rasa,tambah lagi sikit garam...Rasa sampai korang puas hati...hihihi..Siapppp!

# Garam, ajinomoto dan gula kena letak terus lepas letak ikan sebab bila kita letak garam,ajinomoto dan gula kemudian takut bila ikan tu dah masak, ikan akan hancur bila kita nak gaul...

# Gula jangan letak banyak sangat sebab ikan ni bila kita masak manis sangat tak sedap...

#Kadang-kadang ada yang akan letak kacang bendi untuk macam perhiasan lam masakan kita ni...benda tu optional...nak letak boleh,tak letak pun takpe...tak berdosa...hihihi..Selain kacang bendi, ada jugak yang letak bunga kantan..


**************************

Belacan Goreng (Kuantiti Macam dalam gambar)

Bahan-bahan :

1.  Belacan (agak-agak dalam 1 1/2 Sudu besar)

2.  Sebiji Bawang merah

3.  3 biji Cili Merah (dibuang biji) - Kalau nak pakai cili padi pun xde masalah...Nak combine cili merah ngn  cili padi sekalipun, no problem.

4.  Lalu 1/2 sudu kecil Asam jawa (nak mudah pakai Asam Jawa Adabi)

5.  Ikan bilis (kuantitinya agak-agak dalam 2 genggam macam tu)

6.  Ajinomoto secukupnya

7.  Gula secukupnya (kalau korang x nak letak pun takpe)

8.  Minyak

*Bawang Merah, Cili Merah, Ikan Bilis, dan Belacan ditumbuk sekali.


Cara membuatnya :

Masukkan minyak dalam kuali...Minyak tu sedang-sedang banyak; jangan sikit sangat dan jangan lak terlalu banyak...Bila minyak dah panas, masukkan bahan-bahan yang dah kita tumbuk tadi...Gaul sekejap, masukkan asam jawa...Gaul lagi sekejap, masukkan pulak ajinomoto dan gula...Gaul, gaul dan gaul lagi...Try rasa...kalau lidah korang rasa ok, maksudnya ok la...hihihi..Kalau korang tengok dah da minyak timbul...Maksudnya siap untuk dihidangkan... :)

# Ikan bilis tu seelok-eloknya korang cuci dulu sebelum ditumbuk supaya mudah nak ditumbuk.

# Guna api yang sederhana takut sambal korang hangus dan masak dengan sekata

# Belacan goreng ni sangat sesuai kalau cecah ngan timun...


*****************

Selamat Mencuba! :)



Tuesday, December 4, 2012

.:: Ukiran Wajah daripada Buah Tembikai ::.

Percaya atau tidak pengukir buah tembikai ini tidak mempunyai pendidikan khusus dalam bidang seni dan hanya seorang kerani biasa sepenuh masa. Oleh kerana Clive Cooper, 54 dari Kanada mempunyai komitmen terhadap kerja pada waktu siang,segala minatnya terhadap ukiran tembikai dilakukan pada waktu malam. Menurutnya, segala perancangan untuk menghasilkan corak pada buah tembikai perlu dibuat dengan pantas kerana buah tembikai akan layu dan hilang bentuknya dalam masa 24 jam.






























Kredit : Wujud

Monday, December 3, 2012

:: Hukum dan Hikmah Memotong Kuku ::


Kuku yang dicipta oleh Allah SWT mempunyai peranan dan kepentingannya kepada manusia. Dalam Islam, kuku berperanan dalam beberapa hukum yang tidak seharusnya diabaikan oleh umat Islam. Walaupun dilihat seolah-olah perkara kecil, kadang-kadang ia menjadi perkara besar. Contohnya ketika seseorang masih dalam ihram haji atau umrah didenda membayar dam kerana memotong kuku. Demikian juga kuku boleh menyebabkan tidak sah wuduk atau mandi junub, jika air tidak atau terhalang sampai ke kuku.


Hukum dan Hikmat Memotong Kuku


Memotong kuku termasuk dalam amalan sunat. Hal ini disebut dalam hadis iaitu daripada Saidatina Aisyah yang maksudnya “Sepuluh perkara yang dikira sebagai fitrah (sunnah) iaitu memotong misai, memelihara janggut, bersugi, memasukkan air ke dalam hidung, memotong kuku, membasuh sendi-sendi, mencabut bulu ketiak, mencukur bulu ari-ari, bersuci dengan air (beristinjak). Berkata Zakaria “Aku lupa yang ke-10 kecuali berkumur” (Riwayat Muslim)


Memotong kuku adalah sunat bagi lelaki dan perempuan sama ada kuku kaki atau tangan. Adapun hikmat daripada pensyariatan memotong kuku adalah menghilangkan kekotoran yang melekat atau berkumpul di celahnya. Kotoran itu jika tidak dibersihkan akan dan boleh menghalang air ketika bersuci. Selain itu, jika kuku dibiarkan panjang segala kekotoran atau najis akan terlekat padanya dan nescaya ia menjejaskan kesihatan.



Cara dan benda untuk memotong kuku.


Sunat memotong kuku bermula daripada tangan kanan, kemudian tangan kiri, memotong kuku kaki kanan,kemudian kaki kiri. 


Harus seseorang memotong menggunakan gunting, pisau atau benda khas seperti alat pemotong kuku supaya tidak memudaratkan kuku atau jarinya. Selesai memotong kuku segeralah membasuh tangan dengan air. Ada riwayat mengatakan bahawa makruh memotong kuku dengan menggunakan gigi kerana boleh mewarisi penyakit kusta.



Waktu Memotong Kuku


Islam juga mengambil kira waktu memotong kuku yang tidak tertakluk kepada panjang kuku tersebut. Kuku harus dipotong pada bila-bila masa. Walau bagaimanapun, jangan membiarkan kuku tidak dipotong melebihi 40 hari. Hal ini diriwayatkan daripada Anas bin Malik yang bermaksud “Sudah ditentukan waktu bagi kami memotong misaim, memotong kuku, mencabut bulu ketiak dan mencukur bulu ari-ari agar kami tidak membiarkannya lebih daripada 40 malam”. (riwayat Muslim)


Menurut Imam Syafie dan ulamaknya, sunat memotong kuku sebelum mengerjakan solat Jumaat seperti disunatkan mandi, bersugi, berharuman, berpakaian kemas sebelum ke masjid.


Diriwayatkan daripada Abu Said al-Khudri dan Abu Hurairah katanya, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud “Sesiapa yang mandi pada hari Jumaat, bersugi, berwangian jika memilikinya dan memakai pakaian yang terbaik, kemudian keluar rumah hingga sampai ke masjid, dia tidak melangkahi orang yang bersaf, kemudian mengerjalan solat sunat, dia diam ketika imam keluar (berkhutbah) dan tidak berkata apa-apa hinga selesai solat, maka jadilah penebus dosa antara Jumaat itu dengan Jumaat sebelumnya” (Riwayat Ahmad).


Daripada Abu Hurairah maksudnya “Nabi saw memotong kuku dan menggunting misaim pada hari Jumaat sebelum baginda keluar untuk solat” (Riwayat al-Bazzar dan al-Tabrani). Sementara itu, menurut Ibnu Hajar, sunat memotong kuku pada Khamis, pagi Jumaat atau Isnin.



Menanam Potongan Kuku


Islam sangat perihatin terhadap memuliakan anak Adam, termasuklah anggota badanya. Kuku yang dipotong, sunat ditanam dalam tanah sebagai tanda hormat kerana ia adalah anggota manusia.


Memotong Kuku Ketika Haid, Nifas dan Junub


Kitan al-Ihya’ ada menyatakan bahawa jika seseorang dalam keadaan junub atau berhadas besar, jangan memotong rambut, kuku atau mengeluarkan darah atau memotong sesuatu yang jelas daripada badannya sebelum mandi junub. Ini kerana potongan itu akan kembali kepadanya dengan keadaan junub.



Memanjangkan Kuku


Tabiat memanjangkan kuku bertentangan dengan sunnah Rasulullah saw yang menggalakkan supaya memotong kuku. Jika dibiarkan kuku panjang, nescaya banyak perkara yang membabitkan hukum seperti wuduk, mandi wajib dan sebagainya. Selain itu, antara perkara sunat dilakukan kepada orang sakit atau nazak adalah mengelokkan diri iaitu dengan memotong kuku, misaim, mencabut bulu ketiak, cukur bulu ari-ari, bersugi, mandi, berwangian dan memakai pakaian bersih.

Sunday, December 2, 2012

[UPDATE 26/12/12] Telemovie : Ke Pintu Bahagia

Update (26/12/12) Telemovie "Ke Pintu Bahagia" akan ditayangkan semula pada hari AHAD ini (30 Disember)...Khabarnya ada scene baru yang akan ditambah....Yippppiiii....Meeting my love, FA againnnnn! :)

Assalamualaikum...


Hermm...Malam ni (2/12/12) kita nak kongsi sikit pasal telemovie TV3 yang diberi tajuk "Ke Pintu Bahagia" yang start jam 9 malam td. Best tak??? Dibintangi oleh 3F ; Fahrin Ahmad, Faizal Hussin & Fauziah Latiff...Penerbit Murali Abdullah...Setahu aku, kebanyakan cerita Murali Abdullah ni memang banyak best jalan ceritanya sebab kebanyakannya ada isi tersurat dan tersirat yang nak di sampaikan...Excited nak tengok mungkin juga sebab utamanya ada ehem ehem...Cinta hati, Fahrin Ahmad...hahahaha (berangan jap)...Sebab lain, orang lama dalam bidang lakonan macam Faizal Hussin memang tak boleh nak dipertikaikan lagi lakonannya.. :)

(Promo)

Sinopsis :

Cerita ni mengisahkan tentang Azmin(Faizal Hussin) dan Raudah(Fauziah Latiff) bekerja di sebuah syarikat penerbitan (novel) sebagai suami isteri yang telah mengambil langkah untuk bercerai setelah Raudah melihat dengan mata kepalanya sendiri suaminya curang dengan pembantu rumah dibilik mereka sendiri. Setelah selesai sesi penceraian di mahkamah, Azmin dalam perjalanan pulang telah kemalangan mengakibatkan salah satu kakinya mengalami kecacatan.

Syarikat Raudah telah mengalami masalah setelah mendapati ada syarikat lain telah meniru hasil karya mereka menyebabkan mereka perlu mengambil tindakan undang-undang...Saiful (Fahrin), seorang peguam yang telah dipertanggungjawabkan untuk menyelesaikan permasalahan tersebut. Sebelum ini, Saiful dan Raudah hanya berhubung melalui telefon membincangkan permasalahan syarikat dan mereka juga pernah  bertemu secara tidak sengaja di masjid sebelum ini apabila mereka sama-sama hendak menunaikan solat di masjid yang sama. Pertemuan pertama, masing-masing terkejut kerana rupa-rupanya pertemuan mereka secara tidak sengaja suatu ketika dahulu telah mempertemukan mereka sekali lagi atas urusan kerja.

Hidup Azmin terumbang ambing setelah mengalami kecacatan sehingga menyukarkan beliau untuk mencari pekerjaan apatah lagi dia telah ditinggalkan kekasihnya setelah kekasihnya mengetahui Azmin cacat. Azmin menyesal atas semua perbuatannya terhadap Raudah selama ini namun hati perempuannya yang masih tercalar dengan sikap  Azmin yang telah curang dibelakangnya menyebabkan hatinya tertutup untuk menerima lelaki tersebut.

Lia (Nad Zainal) pengurus taska mengalami masalah apabila berhutang dengan ah long kerana terlalu mengikut kehendak kekasihnya. Gara-gara tersebut, Lia terus di kejar oleh ah long yang ingin wang mereka di pulangkan...Kehidupan Lia menjadi tidak tenteram kerana sering di buru ah long sedangkan dalam masa yang sama kekasihnya berfoya-foya dengan perempuan lain...Hal ini menaikkan kemarahan Lia sehingga hampir bertindak membunuh kekasihnya. Lia sering melepaskan kemarahannya kepada kanak-kanak di taska tersebut terutamanya kepada Ika,anak kepada Raudah...Namun begitu, pada suatu hari perbuatan Lia mendera Ika telah dilihat oleh Azmin lalu mengundang kemarahan kepada lelaki tersebut lalu membawa Ika pulang ke rumahnya...Raudah yang salah faham telah menuduh Azmin sengaja mereka-reka cerita sehinggalah dia sendiri melihat Lia mendera Ika sehingga Ika pengsan. Akhirnya, Lia telah dijatuhkan hukuman penjara selama setahun...

Saiful berusaha untuk membantu memperbaiki hubungan Azmin dan Raudah demi anak mereka,Ika...Namun, kemarahan Raudah terhadap Azmin menutupi sayangnya. Perasaan marahnya semakin membuak-buak apabila merasakan Saiful mengkhianati rasa sayangnya selama ini terhadap lelaki tersebut...Setelah di pujuk dan memikirkan anaknya, Ika...Raudah membuka pintu hatinya untuk menerima Azmin kembali dalam hidupnya...

Saiful???Akhirnya memilih AKU dan kami hidup bahagia... hahahahhaahahaha... (tambahan)

********************

Pengajaran penting dalam cita ni ;

1. Jangan di permainkan hati perempuan dek kerana kebodohan sendiri...Sekali hatinya tercalar...Sukar untuk diubati...Hati perempuan ni fragile,ok... Bukan tempat nak test try & error....

2. Pengorbanan yang tidak ternilai apabila kita melepaskan orang yang kita sayang untuk melihat dia bahagia.

3. Guna orang gaji, tak perlulah guna yang muda-muda...Bukan boleh percaya sangat orang gaji zaman sekarang...

************************

Lagu-lagu dalam cita ni yang sempat diketahui tajuknya...hihihi...







Tinggal Kenangan - Hafiz Hamidun

Full telemovie will update soon! Dun Worry!

...7 Keajaiban Selepas Menangis...



Siapa kata menangis tak ada gunanya? Jika selalu sangat menangis sememang boleh membuatkan mata anda menjadi merah dan bengkak. Tapi jangan salah, menangis dan mengeluarkan air mata ternyata boleh menjadi ubat ajaib yang berguna bagi kesihatan tubuh badan dan fikiran. Disunting dari Beliefnet, ini dia 7 keajaiban yang boleh anda dapatkan setelah menangis dan berair mata.

1. Membantu penglihatan

Air mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cecair yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur.

2. Membunuh Bakteria
Tak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria semulajadi. Di dalam air mata terkandung cecair yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandungi bakteria, hanya dalam 5 minit.

3. Meningkatkan Mood
Seseorang yang menangis boleh menurunkan level depresi kerana dengan menangis, mood seseorang akan menaik kembali. Air mata yang dihasilkan dari jenis menangis kerana emosi mengandungi 24 peratus protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh berbanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.

4. Mengeluarkan Racun
Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan mendapati bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis kerana emosional ternyata mengandung racun. Tapi jangan salah, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkan melalui mata.

5. Mengurangkan Stress

Bagaimana menangis boleh mengurangkan stress? Air mata ternyata juga mengeluarkan hormon stress yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin. Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.

6. Membangun Komuniti

Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga boleh membantu seseorang membina sebuah komuniti. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan teman-temannya atau seseorang yang boleh memberikan sokongan, dan hal ini boleh meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosial.

7. Melegakan Perasaan
Semua orang rasanya merasa demikian. Walaupun anda didera pelbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega dan tenang.

Setelah menangis, sistem limbik, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah di fikiran ada semasa menangis, jangan dipendam kerana anda boleh menangis sepuas-puasnya.

Thursday, November 29, 2012

Info:Smiley Face



Semua orang pasti kenal logo muka tersenyum (Smiley Face) namun pasti ramai yang tidak tahu siapa penciptanya. Adik beradik Spain, Bernard dan Murray yang berasal dari Philadelphia mengambil kesempatan atas populariti logo ini dan berjaya membuat keuntungan yang lumayan.

(Bernard & Murray)

Namun malang kepada pencipta sebenar logo ini, Harvey Ross Ball, yang hanya di bayar upah dengan menciptanya pada tahun 1964 untuk sebuah syarikat insurans,State Mutual Life Insurance, sebanyak AS$45 (RM135).

(Harvey Ross Ball)

Adik beradik Spain melihat ini sebagai suatu peluang yang tidak boleh dilepaskan dan kemudian melukis logo yang sama dengan menambah perkataan, Have A Nice Day di bawahnya, sebelum didaftarkan hak miliknya di bawah nama mereka.

Sejak itu, sekitar tahun 1970, mereka mula mencetak logo berkenaan hampir pada setiap barangan termasuk baju, poster, pin baju, kad ucapan, rantai dan pelbagai lagi.

Perkara ini menjadi fenomena untuk beberapa ketika sebelum jualannya merudum pada penghujung tahun 1971. Namun ia sudah cukup untuk membuatkan adik beradik Spain menjadi jutawan apabila pelbagai produk keluaran mereka yang menyelitkan logo muka tersenyum terjual sebanyak 50 juta unit.

Kedua, mereka kemudiannya menubuhkan kedai menjual barangan cenderahati, Dollar Express pada tahun 1980-an dan berterusan menjual barangan yang dikaitkan dengan logo tersebut.

Pada tahun 2000, kedua mereka menjual semua cawangan Dollar Express kepada syarikat Dollar Tree pada harga AS$500 juta (RM1.5 billion).

Malang bagi pencipta asal, Harvey Ross Ball yang tidak mendapat satu sen pun dari ciptaannya namun menurut anaknya, Charles tidak menyesal kerana gagal mendaftar hak milik logo tersebut malah dengan tenang menyatakan, " Saya bukan seorang yang tamakkan wang ringgit malah saya hanya mampu makan sepinggan steak dan memandu sebuah kereta pada satu-satu masa," katanya yang menunjukkan dirinya sebagai seorang yang tidak gilakan wang ringgit.

Wednesday, November 28, 2012

.:: Orang Pertama ::.


1.Orang yang pertama menulis Bismillah :

Nabi Sulaiman AS.

2.Orang yang pertama minum air zamzam :

Nabi Ismail AS.

3.Orang yang pertama berkhatan :

Nabi Ibrahim AS.

4.Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat :
Nabi Ibrahim AS.

5.Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat :
Nabi Adam AS.

6.Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah :
Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS)

7.Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat :
Nabi Muhammad SAW

8.Orang yg pertama menjadi khalifah Islam :
Abu Bakar AsSiddiq RA

9.Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah:
Umar bin Al-Khattab RA

10.Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam:
Al-Hasan bin Ali RA

11.Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW:
Thuwaibah RA

12.Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki :
Al-Harith bin Abi Halah RA

13.Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita:
Sumayyah binti Khabbat RA

14.Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran :
Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA

15.Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah :
Saad bin Abi Waqqas RA

16.Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan azan:
Bilal bin Rabah RA

17.Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW :
Ali bin Abi Tholib RA

18.Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW:
Tamim Ad-dary RA

19.Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah :

Az-Zubair bin Al-Awwam RA

20.Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW:
Ibban bin Othman bin Affan RA

21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW :
Khadijah binti Khuwailid RA 


22.Orang yg pertama mengasaskan usulfiqh :
Imam Syafie RH

23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam:
Ali bin Abi Tholib RA

24.Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam :
Muawayah bin Abi Sufyan RA

25.Orang yang pertama membuat perpustakaan awam :
Harun Ar-Rasyid RH

26.Orang yg pertama mengadakan baitulmal :
Umar Al-Khattab RA

27.Orang yang pertama menghafal Al-Quran selepas Rasulullah SAW:
Ali bn Abi Tholib RA

28.Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah :
Khalifah Abu Ja’far Al-Mansur RH

29.Orang yang pertama digelar Al-Muqry :
Mus’ab bin Umair RA

30. Orang yang pertama masuk Syurga :
Nabi Muhamamad SAW

Tuesday, November 27, 2012

.::Sukarelawan Gaza (jOmmmm pakat isi ramai2!)::.

Assalamualaikum...

Jom kawan-kawan yang blogwalking kat blog ni, kita jadi sukarelawan untuk membantu saudara-saudara Islam kita d Palestin...Dengan cara ni sahaja kita mampu menolong mereka...Masa ni mungkin masa dorang susah...Esok,lusa, tulat,minggu depan,bulan depan,tahun depan...mungkin turn kita pulak....Who knows kan?

Kalau niat kita ikhlas,hasilnya juga pasti ikhlas...Moga niat ikhlas kita mendapat ganjaran setimpal daripada Allah...Insya Allah... :)



Friday, November 23, 2012

.:: Tip penjagaan MATA ::.



Elak dari memakai cermin mata hitam yang tidak mempunyai UV protection 100% kerana mata kita apabila berada di dalam keadaan yang tidak cukup terang (gelap), bukaan anak mata akan menjadi lebih besar, ini akan membolehkan UV matahari memasuki mata dengan lebih banyak dan boleh merosakkan struktur bentuk asal kanta mata (menjadi rabun)


Elakkan menggunakan komputer tanpa memasang screen filter kerana cahaya yang dipancarkan oleh monitor komputer atau screen TV boleh merosakkan mata dengan cepat (cahaya UV tersebut boleh menjangkau sehingga 2 meter)


Jangan membaca atau menulis di dalam bilik atau kawasan yang tidak cukup cahaya terutama membaca sambil tidur melentang (pastikan cahaya yang cukup untuk menerangi bahan bacaan atau penulisan anda)


Jangan membaca di dalam kenderaan yang sedang bergerak.


Jangan memaksa mata untuk memfokus melihat sesuatu objek atau tulisan yang mata anda tidak mampu untuk melihat dengan jelas kerana keadaan tersebut akan memberi tekanan pada mata anda.


Selalulah memandang pada benda-benda yang berwarna hijau seperti tumbuh-tumbuhan terutama pada sebelah pagi.





Friday, November 9, 2012

.:: INFO PENTING : Telur ::.




Sengaja saya menoleh ke arah kulit-kulit telur di dalam baldi yang dijadikan 'tong sampah'. Lelaki itu senyum.

"Telur-telur di sini, sebelum masak basuh dulu tak?" Saya bertanya, walaupun saya tahu apa jawapannya.

"Tidak..." jawab lelaki itu. Jawapannya agak lambat. Dengan rasa sedikit tidak puas hati, saya pun katakan padanya... "Maaf,sebagai umat Islam dan 'memberi makan' kepada orang Islam sepatutnya kulit telur di basuh terlebih dahulu. Kalau tak basuh,seolah-olah bagi makan orang yang membeli kat sini ' makan perisa tambahan (najis ayam).

Senyum lelaki tersebut semakin tawar. Saya tengok kiri kanan, tiada siapa-siapa yang perasan.Dalam hati berniat, bukan nak malukan dia tapi nak luahkan rasa sedikit kesal dengan kurangnya sensiticiti halal haram lebih-lebih lagi dalam bab makanan.

Dalam kereta saya bersoal jawab dalam hati;

"Rasa-rasanya berapa orang yang sentiasa peka dengan telur ayam ni? Walau telur itu halal,tapi berapa orang agaknya yang berhati-hatidengan 'cara' masaknya? Adakah terlebih dahulu kulit ayam dibasuh atau main hentam sahaja?"

Sahabat-sahabat semua, sama-sama kita saling ingat mengingati, pesan memesan. Siapa-siapa yang ada kedai makan atau nak makan telur kat ' dapur luar' atau nak masak telur ayam sendiri, ingatlah... Basuhlah terlebih dahulu.

Telur yang tidak dibasuh,bila dipecahkan cecairnya akan meleleh ke telir sedangkan telur tu ada najis ayam yang kering. Bukankah makanan yang tersentuh/tercampur najis itu sudah dikira 'najis'?

Jika rasa mesej ini tidak penting, diamkanlah. Jika rasa penting maka sebar-sebarkanlah dan sama-sama kita amalkan.



Thursday, November 8, 2012

♥ Adam dan Hawa [Episod 41-50] ♥







♥ Adam dan Hawa [Episod 31-40] ♥












♥ Adam dan Hawa [Episod 21-30] ♥












♥ Adam dan Hawa [Episod 11-20] ♥












♥ Adam dan Hawa [Episod 1-10] ♥

::MUKADDIMAH::

Assalamualaikum....Entry kali ni...Aku nak kongsi cita Adam dan Hawa...FYI, aku ni kira peminat tegar gak lah...Aku agak delayed jugak mengikuti cita ni (time tengok cita ni,cita ni dah sampai episod 30+)...Salah satu sebabnya selalu berebut channel ngan budak-budak kat umah ni....Aku tahu cita ni memang best sebab time skolah dulu penah baca novel dia walaupun sekerat je...kekeke....Alkisahnya, aku amik cita ni daripada BFF aku...then,25 Oktober..tengah malam tu...di saat aku keboringan yang melampau2...Aku tergerak hati nak tengok balik cita-cita yang aku dh sedut daripada BFF aku siang tadi...Camne lak lepas tu terlintas nak tekan folder cita Adam dan Hawa...Mula2 plan nak tengok 1 je...Macam best je...terus marathon tengok dari pukul 12 tengah malam sampai kol 5 pagi....Tak cukup ngan tu...marathon g tengok next episod dari kol 10 pagi sampai ke petang...32 episod habis tengok sehari...Sepanjang tengok cita tu...kejap senyum sendiri...kejap ketawa...kejap marah...kejap nangis...Terpeleot emosi tengok cita ni...hahaha...Lepas daripada tu la aku berazam....Fuyoooooooo...berazam tu...hahaha...untuk akan mengikuti cerita ni sampai kepenghujung nya... :)

Mungkin ada yang tak tahu lagi yang cita ni ada 80 episode...Mean,cita ni akan habis dalam bulan Januari 2013...sama-samala kita bersabar...hehehe...Disebabkan takde mende nak di buat...so, terlintas la nak buat entry pasal cita ni khasnya untuk peminat-peminat tegar cita ni or peminat-peminat yang on off tengok cita ni atas faktor2 keje or faktor-faktor lain or ada episod2 feveret korang yang korang nak tengok banyak kali...hihihi ...Jom, check it out...Just click kat every episode yang korang nak tengok...Harap korang suke dan enjoy the movie... :)

Wednesday, October 31, 2012

:: 2 Weeks left ::

Assalamualaikum...

Sedar tak sedar...tinggal dua minggu je lagi sesi persekolahan dan tinggal dua minggu jugak la tempoh kontrak mengajar aku bersisa...Lebih 8 bulan jugak la berkhidmat...Ni kali pertama mengajar sekolah rendah, memang jauh bezanya dengan mengajar sekolah menengah...

Mula masuk kelas dulu...cutenya student2 aku...Tak terlayan celoteh dorang...Minggu pertama, kalau sehari dorang tak menangis memang tak sah...Budak tahun 1 kan...So,menggelabah jugak la...Tak la kekok sangat sebenanrya nak kontrol budak2 ni sebab kat rumah pun memang ramai anak sedara...So, kalau bab mujuk- memujuk tu mantap la jugak...hahaha...

Hari ni kan, dapat cupcake dari student...Hihihi...terharu....dorang la racun,dorang la jugak penawar...



Rasa berat hati pulak nak tinggalkan dorang...sedar tak sedar tahun depan dorang dah masuk tahun 2...Agak2 bila dorang besar, dorang ingat tak aku ekk? Hermmm...Yang penting,aku syg dorang sangat2....Ikhlas~ Semoga dorang pun syg kat aku dan yang paling penting,harap ada jugak yang aku ajar akan melekat kat ingatan dorang sampai bila-bila...

Nak kongsi satu vid yg selalu buat aku gelak,buat aku happy and buat aku lupa sebentar dengan masalah....Ntahla...budak2 ni...jiwa dorang suci sangat...Dimarah banyak kali pun, dorang tak pernah amik hati...sometime mcm takde pa2 berlaku...Sonok je kan jadi kanak2 ni...Takde masalah nak fikir..ingat nak berkawan dan bermain je...Hermmm....Jom tengok vid ni...

video
Vid ni kan time aku ajar dorang lagu bulan-bulan Islam...Mula2 ok, then makin lama makin layu...Sekali pasang lagu boboboi...tu diaaaa....hahahahha...

Apapun, dalam kepenatan melayan karenah dorang...Sesungguhnya apa sahaja ilmu yang aku curahkan walaupun mungkin aku tak sehebat guru terlatih tapi aku ikhlas...Ikhlas supaya suatu hari nanti dorang akan menjadi insan yang berguna...Insya Allah...


:: 30/10/12 - Ribut di Miri ::

:: 30 Oktober 2012 (Selasa) :: 

My hometown, Miri telah dilanda ribut kencang sekencang kencangnya...Dengan kilatnya yang terus sabung menyabung dah guruh berdentam dentum...Scary moment kot...Aku gtaw kat VBFF aku, "Aku asa ni ada kaitan dengan ribut taufan yang berlaku di New York yang kebetulan berlaku pada hari yang sama."...VBFF aku pun cakap, "Apa kaitannya? jauh kot....hahaha"...Aku pun jawab lagi "Kot2 tempias! hihihi"...Walau pelbagai andaian diberikan tapi aku percaya ni mungkin peringatan daripada Sang Pencipta...Who Knows kan? Mengingatkan hamba-Nya yang semakin leka dan lalai...Peringatan untuk aku jugak...hermmm

More pic akibat daripada ribut semalam yang di copy daripada kengkawan...Semoga kita sentiasa dilindungi dan semoga kita terus sedar daripada kelalaian yang dicipta sendiri...Anggap apa yang berlaku sebagai 'Signal' or 'warning' daripada NYA...






























Friday, October 19, 2012

.:: Jika KAU pilih AKU ::.

Jika KAU pilih AKU sebagai permaisuri hati,
pimpinlah aku menuju redha-NYA,
bukan membuka jalan untukku,
melangkah ke neraka.

Jika KAU pilih AKU sebagai permaisuri hati,
tutuplah matamu memandangku kerana rupa, harta dan kelebihanku,
pandanglah aku dengan kekuranganku,
nilai kembali niatmu
masihkah kau sanggup menghadapi segala kelemahanku?

Jika KAU pilih AKU sebagai permaisuri hati,
jangan rosakkan hatiku dengan merinduimu,
hentikanlah madah-madah terindahmu untukku,
sehingga saat halal itu berlaku.

Jika KAU pilih AKU sebagai permaisuri hati,
aku mohon agar kau sandarkan niatmu kepada yang menentukan,
aku pinta agar kau sentiasa dalam istikharah,
agar kita boleh menemukan insan yang tepat,
bukan sekadar menjadi bahan ujian sementara.

Jika KAU pilih AKU menjadi permaisuri hati,
ketahuilah,
tidak ku pinta kemewahan dunia,
tidak ku mahu kaya harta,
tetapi aku minta,
jadikan aku suri yang boleh mendapatkan istana di akhirat sana,
berikan aku jaminan untuk bersamamu lagi sesudah mati dalam redha-NYA.

Jika KAU pilih AKU dan jika Allah mengizinkan aku memilihmu,
ketahuilah,
aku akan memilihmu kerana-NYA,
aaat itu ialah apabila aku tahu,
kenapa kau memilih aku.

Jawapannya ialah " Kau memilih Aku kerana DIA".

Tuesday, October 16, 2012

.:: Buah Terap / Tarap ::.

Assalamualaikum...

Seawal pagi ni nak berdiskusi pasal buah-buahan...hihihi...kalau rambutan, mangga, durian, limau tu memang dah biasa korang dengar...Tapi entri kali ni, nak kongsi sejenis buah yang mempunyai ikatan silaturrahim dengan buah nangka dan buah cempedak iaitu, buah terap atau dieja juga tarap.

Buah terap/tarap ni memang CONFIRM takde kat semenanjung...dan mesti ada yang baru first time tengok. Buah ni hanya terdapat di Sarawak dan mungkin juga dikawasan tertentu di Sabah...Lets me show...Camne rupa buah terap/tarap.

(Buah Terap/tarap yang masak)

(Buah Terap/tarap yang mentah)

Dari segi bentuk dan rasa buah ni memang berbeza daripada buah nangka mahupun buah cempedak...Biasanya pokok buah terap ni, dia agak  tinggi sikit...Jadi, korang boleh bayangkanlah kalau buah ni masak then jatuh...Sebab tu ada teknik-teknik tertentu macam mana nak ambik buah ni...Pertamanya, ofkoz la guna galah...better ambik time buah ni separa masak sebab kalau masak sangat memang susah nak ambil...kecuali kalau korang rasa terror sangat boleh sambut buah yg jatuh dari pokok tu...hihihi...tu pun belum boleh jamin yang buah tu akan jatuh dengan sempurna sifatnya...hehehe...Biasanya, ambik time dia baru nak-nak masak...then, kita boleh bungkus dan perap dalam news paper...for sure beberapa hari lepas tu buah tu confirm masak.. Rasa? takyah cakap la...Sorang pun boleh berabis (nak menunjukkan betapa sedapnya buah ni...hehehe...)... Selain guna galah, leh je kalau nak panjat...Takut nanti naiknya pandai,turunnya tak boleh... :P

(Pokok buah Terap/tarap)

Nak tunjuk sikit camne lak rupa dalam buah terap/tarap ni...

(Isi buah Terap/tarap)

(Biji buah Terap/Tarap)

Haaa...camne pulak cara nak bukak buah ni? Senang je...Pejam mata pun boleh buat....Tak caya? Tengok gambar kat bawah ni...

senangkan? Pastu makanlah sampai pengsan...hihihi...Memang tak rugi kalau korang try...

Selain boleh dimakan begitu saja...Buah Terap/tarap ni boleh juga dibuat gulai...Kalau buat gulai,kita akan ambik time buah ni tengah mentah....Potong macam korang potong buah nangka yang nak dibuat gulai...bezanya buah nangka ni besar gedebak...buah terap/tarap ni comey2 gitu...hahaha....Masak la nak masak macam mana sekalipun tapi kalau sy suggestkan masak lemak la...slurrrpppppp....

(Buah Terap/tarap yang mentah boleh juga dibuat gulai)

Disamping tu, buah terap/tarap ni kita boleh gak buat cucur...Kalau gulai tadi, kita ambik buah yang mentah...Kalau dibuat cucur pulak, haruslah ambik buah yang masak...Tak perlu kot nak bagi resepi cucur buah terap...hehehe..Sama je macam korang buat cucur-cucur lain...Dijamin sedap!


Hermmm..Atleast hari ni korang dah tahu sejenis buah yang tak pernah korang tengok (khususnya yang baru tengok buah ni)...tapi korang dah boleh bayangkan rupa buah terap/tarap ni macam mana..? tinggal nak rasa je lagi... Memandangkan sekarang ni musim buah ni kat myhometown...Jom,ambik tiket g Miri semata-mata nak makan buah ni...hehehe...just joke... :)

Kalau kena ngan musim buah ni korang melawat Sarawak (time ni memang tengah musim dia)...merupakan satu kerugian besar kalau tak rasa buah ni...Siyes! Tak sempurnalah journey korang (sampai gitu sekali...hahahaha)...

Dulu,time kecik2 puas makan buah ni sebab kat kebun datuk memang ada tanam buah ni tapi after dia meninggal kebun dia terbiar macam tu je...langsung tak diusahakan...So,sekarang ni main beli2 je...hukhukhuk... (touching la pulak)

Harap korang enjoy dengan entry kali ni...Untuk next entry,sy akan kongsi lagi buah-buah lain yang memang korang tak pernah tengok...Only in Sarawak...! Peaceee... >_<


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...