Makceh daUn kelaDi...

Saturday, December 8, 2012

Resepi : Ikan Masak Asam Pedas & Belacan Goreng

Assalamualaikum...



Tadi untuk dinner, kita masak menu ala-ala kampung gitu...Tetiba lidah ni rasa nak makan ikan masak asam pedas...Rindu rasanya ikan masak asam pedas mak angkat kita kat Melaka...Tu merupakan menu wajib tiap kali kalau kita p Melaka...Asam pedas ni kan memang makanan popular kat  Melaka. Dulu, pernah tanya dia resepi Ikan Masak Asam Pedas ni tapi tak leh nak tangkap sebab complicated sgt...Sebabkan kita ni suka mencuba sesuatu yang baru, jadi, petang tadi belajar la masakan baru, iaitu Ikan Masak Asam Pedas... Satu lagi menu yang kita masak petang tadi ialah Belacan Goreng...Belacan Goreng ni memang feveret seisi keluarga...

Untuk entri kali ini, kita nak kongsi resepi Ikan Masak Asam Pedas dan Belacan Goreng...Tak dinafikan kat luar sana banyak lagi orang yang boleh masak lebih sedap daripada kita masak dan cara masak pun ada pelbagai...Bak kata Chef Shers (ala chef handsome 5 Rencah 5 Rasa tu...hihihi..."The best recipe is cooking without a recipe!"

Jujurnya bagi kita, excited nak kongsi terutamanya masakan Asam Pedas ni sebab baru first time cuba...Rasa pun not bad (angkat bakul sendiri nampak..hahaha)...Resepi memang simple giler (bagi kita la)..Senang nak buat...Untuk yang baru nak merangkak masak macam kita ni, bolehlah try... :)


********************

Ikan Masak Asam Pedas

Bahan-bahan :

1.  Ikan (tadi kita pakai ikan tongkol seekor (saiz sedang besar)-(ikut la ikan tu nak di potong-potong atau  tak...Kalau besar gedabakkk...potong lerr...hehehe)

2.  3 senduk Cili Kering yang siap diblander (nak letak lebih pun boleh tapi jangan banyak sgt)

3.  Bawang Merah + Bawang Putih + Halia + Serai + Cili Merah (diblander - kita nak pakai dalam 1,2 senduk je...takpe blander banyak-banyak...lebih leh spare untuk masak benda lain...)

4.  Sebatang serai (dititik)

5.  2 keping Asam Keping (kalau takde asam keping leh guna Asam Jawa)

6.  Garam secukupnya

7.  Ajinomoto secukupnya

8.  Gula (sedikit)

9.  Minyak secukupnya

10.  Air secukupnya


Cara membuatnya :

Masukkan minyak (agak-agak la banyaknya...jangan terlalu banyak). Bila minyak dah panas.Masukkan serai yang dititik tadi. Kemudian, masukkan cili kering,bahan blander (bahan no.3) dan asam keping...Gaulkan semua bahan tersebut. Bila tengok minyak dah naik,masukkan air secukupnya (agak-agakla nak banyak mana)...Tunggu sampai mendidih,baru masukkan ikan (ikan jangan lupa cuci dulu..hihihi)...Lepas masukkan ikan, terus letak garam,ajinomoto dan gula sedikit...Tunggu sampai ikan masak...Jangan lupa rasa...Kalau rasa macam asam pedas tu takde rasa,tambah lagi sikit garam...Rasa sampai korang puas hati...hihihi..Siapppp!

# Garam, ajinomoto dan gula kena letak terus lepas letak ikan sebab bila kita letak garam,ajinomoto dan gula kemudian takut bila ikan tu dah masak, ikan akan hancur bila kita nak gaul...

# Gula jangan letak banyak sangat sebab ikan ni bila kita masak manis sangat tak sedap...

#Kadang-kadang ada yang akan letak kacang bendi untuk macam perhiasan lam masakan kita ni...benda tu optional...nak letak boleh,tak letak pun takpe...tak berdosa...hihihi..Selain kacang bendi, ada jugak yang letak bunga kantan..


**************************

Belacan Goreng (Kuantiti Macam dalam gambar)

Bahan-bahan :

1.  Belacan (agak-agak dalam 1 1/2 Sudu besar)

2.  Sebiji Bawang merah

3.  3 biji Cili Merah (dibuang biji) - Kalau nak pakai cili padi pun xde masalah...Nak combine cili merah ngn  cili padi sekalipun, no problem.

4.  Lalu 1/2 sudu kecil Asam jawa (nak mudah pakai Asam Jawa Adabi)

5.  Ikan bilis (kuantitinya agak-agak dalam 2 genggam macam tu)

6.  Ajinomoto secukupnya

7.  Gula secukupnya (kalau korang x nak letak pun takpe)

8.  Minyak

*Bawang Merah, Cili Merah, Ikan Bilis, dan Belacan ditumbuk sekali.


Cara membuatnya :

Masukkan minyak dalam kuali...Minyak tu sedang-sedang banyak; jangan sikit sangat dan jangan lak terlalu banyak...Bila minyak dah panas, masukkan bahan-bahan yang dah kita tumbuk tadi...Gaul sekejap, masukkan asam jawa...Gaul lagi sekejap, masukkan pulak ajinomoto dan gula...Gaul, gaul dan gaul lagi...Try rasa...kalau lidah korang rasa ok, maksudnya ok la...hihihi..Kalau korang tengok dah da minyak timbul...Maksudnya siap untuk dihidangkan... :)

# Ikan bilis tu seelok-eloknya korang cuci dulu sebelum ditumbuk supaya mudah nak ditumbuk.

# Guna api yang sederhana takut sambal korang hangus dan masak dengan sekata

# Belacan goreng ni sangat sesuai kalau cecah ngan timun...


*****************

Selamat Mencuba! :)



3 comments:

  1. Terimakasih banget resepnya mba, mau saya coba. coz istri saya kurang bisa masak dan mau saya ajarin, sekali lagi terimakasih ya

    ReplyDelete
  2. ni baru nak beli bahan basah utk buat belacan goreng

    ReplyDelete
  3. Halo Bossku ^^
    Segera Daftarkan ID di ibu21,com
    Menyediakan 8 Permainan Hanya Dengan 1 ID
    Serta Tersedia Promo Menarik
    Bonus Turn Over Terbesar
    Bonus Refferal Seumur Hidup
    Minimal Deposit Hanya 25Rb
    BBM : csibuqq
    WA : +855 88 780 6060
    Di Tunggu Kehadirannya Bossku ^^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...