Makceh daUn kelaDi...

Thursday, November 11, 2010

How to make bOOk cover using adObe phOtOshop..

Kali ni, aku nak ajar korang camne nak buat cover buku...Kalau lappy aku, aku guna CS4..x kisahla...CS2, CS3, CS5, apa2 CS pon....Cara dia mudah je....Harap korang dapat menekuni apa yg aku nak share ni...Cara2 nak wat kulit buku....Asalny..aku belajar and tercetus idea nak wat kulit buku ni lepas menghadiri Kursus Reka Bentuk Kulit Buku yang dikelolakan oleh saudara Jailani...Coursemate aku...Dia ni kira sifu aku la sbb dia pon mmg byk gak la terbitkan buku dia....Ditambah pula dengan input2 yang aku dapat dari Dr Saiful dan rakan2 sekursus, BM dan Multimedia....

















Amacam??boleh x?? X bleh??x pe..biasa lah tu try n error...wat slow2...Nak kata aku ni profesional..x la..sekadar nak berkongsi ilmu....Smoga berjaya...Chaiyok..chaiyok...Lupa nk gtaw...special thanks to my pwen,Affy Maruni...Dia yang bertanggungjawab bagi gambar2 yg aku jadikan sbg background tu...Kulit buku tu hanyalah rekaan semata-mata....X da kena mengena dengan yang hidup apatah lg yg dh x derk...Satu lg...Penggunaan barcode dlm kulit buku nih juga...adalah barcode yg diambil daripada laman web google...Sebenarnya..pengambilan barcode secara sesuka hati atau sewenang-wenangny adalah dilarang sama sekali kerana hak cipta adalah terpelihara oleh tuan yang empunya barcode...hihihi..tp im serious ok...Selamat menekuni....Practise make perfect.. :)

1 comment:

  1. salam sis, saya stuck part buat tulang buku tu. yang resample image : bicubic tu takde dalam photoshop saya. tak faham. TT

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...